Przyjmując zamówienie od kuriera, rzadko myślimy, że dostawa jedzenia podlega porządnej liczbie ograniczeń i zasad. Dziesiątki przepisów utrudniały dziedzinę zakupów spożywczych online, ale udało się znaleźć równowagę, co doprowadziło do rozwoju branży.
W porównaniu z innymi towarami, dostawa żywności jest higieniczna i czysta
Pozostają ograniczenia i wymagania dotyczące przepisów transportowych, kurierskich, więc kupujący mogą być pewni jakości i czystości żywności. Oczywiście przewożenie gorącej pizzy czy kilku paczek płatków śniadaniowych to co innego. Ale ogólnie rzecz biorąc, podejście jest takie samo:
- Codzienna higiena transportu i wszystkiego, co ma kontakt z przesyłkami;
- Zwiększona dbałość o zdrowie kurierów i kierowców;
- Maksymalne wykorzystanie opakowań jednorazowych, folii ochronnych, toreb itp.
Z punktu widzenia kupującego, doskonała spuścizna po pandemii, podczas której służby dostawcze jako pierwsze zyskały prawo do swobodnego poruszania się po miastach. Wymóg dystansu społecznego jest do dziś ściśle przestrzegany w większości firm. Pozostałe zasady są również ściśle przestrzegane, ale ograniczeń jest mniej. Obniżyło to koszty transportu i zwiększyło możliwości logistyczne.
Obecnie z bolącej głowy firm internetowych, usługa “przynieś-wynieś” stała się nieobciążającym bonusem, który przyciąga klientów. Niektóre przesłanki wskazują na to, że perspektywy są jasne.
W 2022 roku dostawa żywności przeszła subtelną, ale skuteczną rewolucję
Przede wszystkim udało się doprowadzić do harmonizacji ogólnych zasad dotyczących całego transportu żywności, a normy ułatwiły firmom rozbudowę floty. Ponadto pod ogólną nazwą „outsourcing” pojawił się punkt zwrotny:
- Firmy przestały zatrudniać kurierów, zwracając się do wyspecjalizowanych firm o usługę przeniesienia ładunku od sprzedającego do kupującego;
- Zmniejszyła się flota sklepów internetowych, usługi świadczone są przez wyspecjalizowane firmy transportowe;
- Zarobiły punkty wydawania towarów, skorygowano pracę poczty;
- Uruchomiono inicjatywę zakupów grupowych, która zmniejszyła obciążenie ruchem.
Przykładem zakupu grupowego może być platforma Famart, gdzie kupujący nie tylko otrzymują towar po cenach wysyłki producenta, ale także oszczędzają na transporcie. Zamówienie może być dostarczone do organizatora grupy, który rozdysponuje je wśród członków kupujących.
Mechanizmy te doprowadziły do poważnego obniżenia składnika transportowego w cenie koszyka żywnościowego. Według statystyk za pierwsze półrocze 2022 roku jest to od 2 do 6% kwoty paragonu. Prawdziwy namacalny bonus w porównaniu z kosztem pójścia do sklepu. W tym samym półroczu koszty związane z wizytą w sklepie detalicznym wyniosły od 3% do 9% wartości czeku. A to oszczędza dodatkowy wysiłek i czas. To dobry czas na zastanowienie się, może jest jakiś powód, dla którego w 2022 roku handel internetowy rośnie w tempie 100%? Niektórzy mogą się pomylić, ale nie zdecydowana większość kupujących, którzy decydują się na zamawianie z domu.