Pneumatyka w przemyśle morskim offshore i szkutnictwie

Przemysł morski jest dużym odbiorcą rozwiązań pneumatycznych. Urządzenia i narzędzia wykorzystywane są zarówno przy produkcji jednostek wodnych oraz na pokładach statków do wielu procesów i zadań. Pneumatyka do zastosowań morskich musi cechować się dużą odpornością na panujące warunki ze względu na jedno z najtrudniejszych środowisk pracy jakim jest morze i ocean.

W stoczni potrzebne są niezawodne narzędzia o dużej mocy, jednocześnie zapewniające bezpieczeństwo pracownikom. Wkrętarki pneumatyczne charakteryzują się wysoką wydajnością, za którą idzie duży moment obrotowy. Narzędzia te służą do montażu wkrętów i śrub. Innym urządzeniem niezbędnym przy produkcji okrętów czy w szkutnictwie są nitownice, wśród których można rozróżnić nitownice pneumatyczne do nitów zrywalnych lub do nitonakrętek dedykowane nawet do większych średnic nitów. Do narzędzi pneumatycznych występujących na liniach produkcyjnych okrętów należą także klucze pneumatyczne stosowane do prac montażowych lub demontażowych, a także przy obsłudze ładowni.

Szlifierki i polerki z napędem pneumatycznym wygładzają powierzchnie lub są używane przy obróbce spoin spawalniczych oraz zgrzein. Stosuje się je także w przypadku wykrycia korozji, albo w czynnościach przygotowawczych przed pracami lakierniczymi. Przy wykończeniu jednostek morskich popularnym jest wykorzystanie agregatów lakierniczych oraz pistoletów natryskowych odpowiadających za nanoszenie powłok ochronnych czy lakieru. Dzięki napędowi pneumatycznemu możliwe jest pokrycie różnej wielkości powierzchni bez straty na jakości oraz ilości zużywanego materiału. Szereg narzędzi wraz z akcesoriami znaleźć można na https://www.pneumat.com.pl/narzedzia_pneumatyczne

 

Statki wyposażone są w wiele urządzeń pneumatycznych. Do podstawowych rodzajów armatury obecnej na pokładzie każdego statku należą manometry. Mierniki ciśnienia zamontowane w instalacjach muszą cechować się odpornością na warunki atmosferyczne, a także na wstrząsy. Z tego powodu stosuje się manometry glicerynowe, dzięki którym niwelowane są wszelkie drgania wynikające z ruchu fal, a odczyt pomiaru ciśnienia jest dokładny. Materiałem manometrów w przemyśle morskim jest stal nierdzewna, a szyba do odczytu wartości jest wielowarstwowa. Innym rodzajem sprzętu mierzącego ciśnienie jest wakuometr wskazujący podciśnienie oraz manowakuometr wykorzystywany do pomiaru zarówno nad i podciśnienia.  

Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w instalacji znajdującej się na statku jest głównym celem zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Nadmierny wzrost ciśnienia w układzie mógłby spowodować przerwanie ciągłości instalacji i mieć wpływ na zdrowie pracowników. Z tego powodu instalowany jest zawór bezpieczeństwa, który stanowi element nie pozwalający na przekroczenie danej wartości ciśnienia. W przypadku osiągnięcia poziomu dopuszczalnego następuje upust nadmiaru medium do atmosfery lub podłączonego zbiornika. Innym typem stosowanego powszechnie zaworu jest zawór kulowy. Służy on do odcięcia przepływu czynnika w rurociągu 

Budowa oraz eksploatacja statków jest branżą wymagającą wielu rozwiązań dostosowanych do ciężkich warunków pracy. Przemysł morski wykorzystuje trwałe urządzenia wykonane z odpornych materiałów, które dzięki zasilaniu sprężonym powietrzem nie stwarzają zagrożenia dla pracowników lub załogi. Więcej rozwiązań dla przemysłu morskiego, wyposażenia barek żeglugi śródlądowej czy warsztatów szkutniczych, znajdą Państwo na stronie www.pneumat.com.pl , która jest także sklepem internetowym dla firm z wyposażeniem pneumatycznym, próżniowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *