Płyn hamulcowy to jeden z tych elementów samochodu, o którym prawdopodobnie nie myślisz zbyt wiele i zbyt często. Jasne, zwracasz uwagę na stan swoich klocków i tarcz, ale jak często myślisz o stanie swojego płynu hamulcowego? W przeważającej części zaprojektowano go tak, aby był całkiem bezproblemową częścią Twojego samochodu. Jeśli Twój układ hamulcowy jest dobrze utrzymany, prawdopodobnie nie będziesz musiał uzupełniać płynu hamulcowego pomiędzy wymianami klocków hamulcowych.
Należy jednak pamiętać o kilku kluczowych kwestiach, którymi podzielił się z nami renomowany Sklep motoryzacyjny Autobits i teraz my chcemy się podzielić nimi z naszymi czytelnikami w tym artykule.
Po pierwsze, do czego służy płyn hamulcowy?
Układ hamulcowy Twojego samochodu jest hydrauliczny. Zasadniczo po naciśnięciu pedału hamulca główny cylinder tłoczy płyn hamulcowy przez przewody hamulcowe, a ten płyn ściska zaciski hamulcowe i umożliwia klockom chwytanie tarcz, spowalniając samochód. W zasadzie jest to całkiem proste.
Jak dbać o ten system?
Proste nie oznacza, że system nie wymaga konserwacji. Płyn hamulcowy nie jest wieczny. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wilgoć z powietrza. Może to spowodować dwa problemy w układzie hamulcowym. Po pierwsze, wilgoć może powodować korozję przewodów hamulcowych. Ponieważ szkody zachodzą od środka, stwarza to niebezpieczną sytuację, w której nawet nie zobaczysz występujących uszkodzeń. Jedynym ostrzeżeniem będzie zmniejszona skuteczność hamulców i możliwa awaria hamulców. Aby prawidłowo konserwować samochód, należy wymieniać płyn hamulcowy co dwa lata. Niektóre systemy ABS wyższej klasy wymagają użycia fabrycznego skanera w celu aktywacji pompy ABS. Prostsze systemy mogą być konserwowane przez entuzjastów majsterkowania.
Najłatwiej to zrobić za pomocą podciśnieniowego urządzenia do odpowietrzania hamulców, pompując nowy płyn przez przewody i śruby odpowietrzające, zaczynając od zacisku znajdującego się najdalej od głównego cylindra i kierując się do zacisku znajdującego się najbliżej. Jeśli nie masz odpowietrznika, możesz poprosić pomocnika o wciśnięcie pedału hamulca podczas odkręcania śrub odpowietrzających. Bez względu na to, co zrobisz, upewnij się, że zbiornik głównego cylindra jest pełen płynu hamulcowego. Jeśli wyschnie, do przewodów przedostaną się pęcherzyki powietrza i konieczne będzie ponowne odpowietrzenie układu.
Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, aby nie mieszać różnych rodzajów płynu hamulcowego. Większość systemów działa na DOT 3 i DOT 4. Technicznie rzecz biorąc, można mieszać DOT 3 i DOT 4. Główna różnica polega na tym, że płyn DOT 4 ma wyższą temperaturę wrzenia i jest zwykle zarezerwowany dla systemów o wyższej wydajności. Płyny te są na bazie eteru glikolowego. W żadnym wypadku NIGDY nie mieszaj płynu hamulcowego DOT 3 lub DOT 4 z płynem hamulcowym DOT 5, który jest na bazie silikonu. Te dwa rodzaje płynów są niekompatybilne i prowadzą do szybszej korozji układu.
W razie jakichkolwiek wątpliwości najlepiej jest to skonsultować ze specjalistą.
– Sklep Julia – najwyższa jakość łóżeczek polskiego producenta