Public relations nie jest dla osób, które łatwo się zniechęcają. Potrzeba grubej skóry i chęci do wielokrotnych niepowodzeń. A jeśli jesteś małą firmą, która nie ma środków na zatrudnienie agencji PR lub wewnętrznego specjalisty, może się to wydawać wręcz niemożliwe. Z tych powodów większość firm nawet nie próbuje.
Ale to nie znaczy, że nie powinieneś tego próbować. PR ma wiele zalet dla małych firm, od świadomości marki po zwiększenie przychodów. Więc jeśli czujesz się dzielnie, istnieją sposoby na to, aby Twoja firma została wymieniona w historiach, nie kosztując dużo czasu ani pieniędzy.
1) Stwórz szablon e-maili z prezentacją dla reporterów
Nigdy nie należy polecać akwizycji reporterów za pomocą tego samego skopiowanego i wklejonego e-maila. To byłaby strata czasu. Ale tworzenie szablonu z wykorzystaniem fragmentów prezentacji, które byłyby istotne dla wszystkich, jest przydatnym punktem wyjścia i można je stamtąd dostosować. Może to zdania w Twojej prezentacji omawiają, co nowego w produkcie lub jak wyjaśniasz filozofię swojej firmy. Dowiedz się, komu to proponujesz, i spersonalizuj swoją prezentację, ale oszczędź sobie trochę czasu, tworząc szablon.
2) Włącz klientów do swoich działań PR
Większość blogerów i reporterów nie szuka firm, o których można by rozmawiać – szukają historii do opowiedzenia. I, przykro mi to mówić, twoja historia może ich nie interesować. Ale co z Twoimi klientami? To może być zupełnie inna historia. Zastanów się, co jest bardziej interesujące między tymi dwoma: czym zajmuje się Twoja firma; lub jak zmieniło się życie konkretnego klienta po skorzystaniu z Twojej usługi. Znajdź studia przypadków i rzeczników w swojej bazie klientów i wykorzystaj to do PR.
3) Bądź czujny dzięki usługom monitorowania
Korzystam z bezpłatnych usług alertów do wszystkiego. Wszelkie wiadomości dotyczące popularnych tematów, winny być codziennie wysyłane do Twojej skrzynki odbiorczej za pośrednictwem alertów Google Alerts i podobnych narzędzi. Takie narzędzia często są bezpłatne i pozwalają monitorować krajobraz wydarzeń w branży i podejmować świadome decyzje PR. Jeśli Twoja mała firma interesuje się public relations, są to nieocenione narzędzia – i każda dobra agencja pr może to potwierdzić.
4) Użyj kreatywności do stworzenia opowieści
Jeśli tego szukasz, zwykle jest sposób, aby Twoja firma wpasowała się w większą historię. Czy prowadzisz kancelarię prawną imigracyjną? Następnie przygotuj oświadczenie na temat krajowej reformy imigracyjnej i wyślij je reporterom z najnowszymi informacjami. Jesteś właścicielem zakładu produkcyjnego? Przekaż swoje opinie dziennikarzom, którzy opisują stan polskiej produkcji w 2017 roku. Zawsze istnieje trend krajowy. Zaproponuj więc swój biznes jako część rozmowy, zwłaszcza jeśli masz wyjątkową perspektywę.
Nawet przy tym wszystkim PR nadal wymaga czasu i niuansów. Ale godziny zostaną zaoszczędzone, jeśli użyjesz odrobiny technologii i zdrowego rozsądku, aby pomóc swojej firmie znaleźć się w prasie.